۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۹۸۶۶۶
مقدمات گام دوم؛

یادداشت | مبارزه با محافظه‌کاری و اشرافیت

یادداشت | مبارزه با محافظه‌کاری و اشرافیت
خطاب اصلی رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند و وظیفه پیش بردن اهداف و آرمان‌های انقلاب در این فصل به عهده این قشر است.

به گزارش خبرگزاری رسا، انقلاب اسلامی ملت ایران پس از چهل سال، فصل تازه ای را آغاز کرده است و پیام راهبردی رهبری نقشه راه این فصل است. خطاب اصلی رهبری در این بیانیه جوانان هستند و وظیفه پیش بردن اهداف و آرمانهای انقلاب در این فصل به عهده جوانان است.

جدای از متن پربار این بیانیه برای فهم این متن مانند هر متن دیگری باید مبادی و منظومه فکری نویسنده را دریافت و با رویکردهای اندیشه او آشنا بود آنگاه به سراغ متن رفت تا در فضای فکری نویسنده بتوان فهم دقیقتر و بهتری از محتوا بدست آورد که با اراده جدی نویسنده همخوانی بیشتری داشته باشد.

چناچه در همین بیانیه رهبری اشاره ای تلویحی به این امر داشته است ؛ «برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت».  اگر این مبادی درست فهم نشود و تجربیات گذشته در سخنان رهبری مورد نظر قرار نگیرد هر آن ممکن است بیانیه با تفاسیر نادرست مواجه شده و گام دوم را در مسیری دیگر بنشاند! روشن است که پس از طی دشوار گام اول، نمی توان و نباید اجازه داد که گامهای دیگر از مسیر اصلی منحرف شود.

یکی از اموری مهمی که در سالهای اخیر همواره ترجیع بند فرمایشات رهبری با گروه‌های مختلف بوده است انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن است. یکی از موانع عمل انقلابی، محافظه کاری است، اگر در گام دوم انقلاب از این آفت خطرناک حذر نشود و برای مقابله با آن اندیشه ای نباشد، ممکن است اصل گامی برنداشته نشود. به تعبیر و اعتقاد رهبری معظم  «محافظه‌کاری و اکتفای به آنچه که داریم و نداشتن همت و بلندپروازی در همه زمینه‌های فکر و فرهنگ، قتلگاه انقلاب است. انقلاب اساساً یعنی گام بلند، که پشت سرش باید گامهای بلند دیگری برداشته شود». (۹ اسفند ۱۳۷۹ دانشگاه امیرکبیر)

اگر«فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمان‌خواه را عذاب داده و میدهد،» و باید این شکاف را ترمیم کرد تنها راهش آرمانگرایی و دوری از محافظه کاری است.  چرا که «محافظه کار، طرفدار وضع موجود است؛ از هر تحولی بیمناک است؛ هرگونه تغییر و تحولی را برنمی‌تابد و از تحول و دگرگونی میترسد؛ اما عقلانیت این‌طور نیست؛ محاسبه‌ی عقلانی گاهی اوقات خودش منشأ تحولات عظیمی میشود.» (۸ شهریور ۱۳۸۴ دیدار با هیات دولت) روشن است با کسانی که راضی به وضع موجود هستند و با هر خوب و بدی سازگاری دارند نمی توان گامهای بعدی را برداشت، محافظه کاران مانعی بزرگ در برابر تحولات و تحرکات انقلابی هستند و برای عملیاتی شدن این بیانیه اولین اقدام کنار زدن محافظه کاران است.

یکی از اموری که غالبا انسان را به یک محافظه کار تبدیل می کند چیزی و کهولت سن است «بسیاری از انقلابی‌های دنیا وقتی که از دوران جوانی خارج میشوند و به پیری میرسند، دچار تردید میشوند، دچار محافظه‌کاری می‌شوند؛ حتّی گاهی حرفهای اصلی خودشان را هم پس میگیرند.» (۱۴ خرداد ۱۳۹۲ مراسم ارتحال امام)

دقیقا به همین خاطر است که برای گام دوم انقلاب امام خامنه‌ای با جوانان سخن می‌گوید و حرکت به سمت تمدن اسلامی را به عهده ایشان می‌گذارد و از جوانگرایی یاد می‌کند و یکی از واژه‌های پر تکرار در همین بیانیه کلمه «جوان» است لذا جوان انقلابی نباید در دام پدیده شوم محافظه کاری بیفتد. لذا رهبری به جوانان تاکید دارد و هشدار می‌دهد: «شما محافظه‌کار نشوید. ممکن است گذشت سن، بعضی‌ها را محافظه‌کار کند؛ اما موتور حرکت، جوانی است. جوان ما نباید محافظه‌کار شود. جوان باید آرمانگرا باشد. از آرمانها کوتاه نیائید. آرمانها را بخواهید، قله‌ها را بطلبید، تا یقین بکنیم که به نیمه راه لااقل خواهیم رسید. البته اگر قله را بطلبید، بنده یقین می‌کنم به خود قله هم خواهید رسید. روحیه‌ی آرمانگرایی را که از جمله‌ی مصادیق روحیه‌ آرمانگرایی، تمسک به اصول و مبانی فکری است، از دست ندهید.» ( ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶)

یکی دیگر از اموری که مانع گام انقلابی شده و موجب محافظه کاری می شود اشرافیت است. همان خطری که امام راحل فرمود اگر در بین مسئولان کشور رایج شود باید فاتحه انقلاب را خواند. رفاه طلبی و گرفتار چرب و شیرین دنیا شدن انسان را متوقف می کند و روحیه محافظه کاری را در او تقویت می کند. لذاست که رهبری معظم فریاد می‌زند: «در راه پیشرفت، توقف ممنوع است؛ خودشگفتی ممنوع است؛ غفلت ممنوع است؛ اشرافی‌گری ممنوع است؛ لذت‌جویی ممنوع است؛ به فکر جمع کردن زخارف دنیا افتادن، برای مسئولین ممنوع است. با این ممنوعیتهاست که می‌توانیم به قله برسیم.» (۱۴ خرداد ۱۳۹۱ مراسم ارتحال امام)

فی‌الجمله گام دوم مقدماتی دارد که شاید در متن بیانیه بدانها تصریح نشده است اما با اندک شناختی از اندیشه نویسنده حکیم آن بیانیه می توان دریافت برای تحقق صحیح گام بعدی انقلاب، باید با محافظه کاری و اشرافیت به شدت مقابله کرد تا چنین افرادی مانع حرکت انقلابی ملت نشوند و چه بسا اگر قدرت و نفوذ بیابند چندین گام انقلاب را به عقب خواهند برد!/829/د101/س

مهدی عامری

منبع: آنانیوز

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات